Administratiekantoren kunnen het accountantskantoren lastig maken

Administratiekantoren kunnen het de kleinere accountantskantoren de komende tijd lastig gaan maken. Dit stelt de Rabobank in ‘Cijfers en Trends’ voor de branche van accountants, administratiekantoren en belastingconsulenten. Rabobank verwacht dat de omzet van accountantskantoren in 2012 een licht herstel van circa 1 procent zal vertonen.

Verder spreekt de Rabobank de verwachting uit dat er volgend jaar nog steeds sprake zal zijn van een toenemende consolidatie onder accountants. Vooral middelgrote kantoren hebben een grotere schaal nodig.

“Klanten zijn door de recessie prijsbewuster geworden en dit leidt tot aanzienlijke prijsdruk. Accountants moeten daardoor meer leveren tegen gelijkblijvende of zelfs dalende prijzen. Om marges op peil te kunnen houden, zullen zij hun dienstverlening moeten aanpassen. De afgelopen 7 kwartalen blijven de omzetten in de branche dalen. Voor 2012 verwachten we een klein herstel van rond de 1 procent, ” aldus Rabobank.

Eisen klanten

Volgens de bank stellen klanten steeds hogere eisen aan hun accountant. ‘Zij willen dat de accountant verder kijkt dan alleen de jaarrekening en de controlewerkzaamheden, maar zij zijn niet bereid hiervoor meer te betalen’, stelt Rabobank. Volgens de bank verwachten klanten dat de accountant zich opstelt als strategisch partner, een adviseur die ze persoonlijk informeert over belangrijke ontwikkelingen voor hun bedrijf. ‘Want daardoor voelt de klant zich gesterkt bij het nemen van langetermijnbeslissingen. De klant verwacht dat de accountant naast hem gaat staan om hem te ontzorgen.’

Administratiekantoren

Rabobank stelt dat in de goede voorbeelden zijn te vinden van geslaagde initiatieven. ‘Zeker ook bij professionele administratiekantoren is hier een grote stap te constateren. Met name deze laatste groep kan het de kleinere accountantskantoren lastig gaan maken. De fiscalist blijft in dit geweld niet buiten schot. Fiscaliteit is een snel groeiende discipline binnen accountantskantoren,’ zo stelt de bank.

Om aan de hogere verwachtingen van klanten te kunnen voldoen, moeten accountants volgens Rabobank meer investeren in opleiding en kwaliteit. ‘Accountants kunnen daarbij profiteren van de toenemende automatisering van de administratieve en controlewerkzaamheden, onder andere door SBR. De efficiëntiewinst die ze daarmee bereiken, kunnen zij gebruiken voor het invullen van de nieuwe wensen van klanten.”

Leave a Reply